SMS FLASH to wiadomość SMS, która pojawia się u adresata od razu na ekranie telefonu (bez konieczności wchodzenia w opcję MENU i wybierania SMS-a), dzięki czemu nadawca wiadomości ma pewność, że go przeczyta.
Konsument dostaje na swój telefon krótki komunikat, pod którym są dwa przyciski „OK.” i „Anuluj”. Konstrukcja takiej wiadomości może wskazywać, że ma ona charakter czysto informacyjny. Tymczasem jeśli konsument wybierze opcję „OK”, aktywuje płatną usługę (a SMS, który ją aktywuje, wysyła się automatycznie z numeru abonenta).
Dodatkowym problemem jest fakt, że wysłana w ten sposób wiadomość SMS, nie archiwizuje się w skrzynce odbiorczej. Tym samym konsument nie może nawet sprawdzić, czy faktycznie dostał (i potwierdził) taki komunikat.
SMS-y FLASH są wykorzystywane np. przy usługach „Gdzie jest dziecko” oraz „Chroń dzieci w sieci”. Przykładowy komunikat jaki otrzymuje abonent: „Chron Bliskich latwo i szybko z Gdzie Jest Dziecko SPRAWDZ nowa aplikacje. Wlacz 1mc za 0zl, potem 7,98 Reg. orange.pl”.
Rzecznik Konsumentów apeluje o ostrożność oraz przestrzega przed aktywowaniem płatnej usługi za pośrednictwem SMS FLASH. Wykazanie, że doszło do nieświadomej aktywacji poprzez SMS FLASH jest trudne, gdyż osoby poszkodowane nie mają dostatecznych dowodów w sprawie np. screenów otrzymywanych powiadomień. Tym samym, aby zgromadzić dostateczny materiał dowodowy, osoby poszkodowane muszą posiadać niniejsze informacje:
- nazwy i okoliczności aktywacji usługi,
• treści otrzymanego przez abonenta powiadomienia (można zrobić zrzuty ekranu z telefonu),
• informacji o usłudze i numerze na billingu, na który wysłał się automatyczny SMS do operatora (z okresu w którym aktywowana została płatna usługa).
Powiatowy Rzecznik Konsumentów
Katarzyna Piskorz