ZAKUPY W SKLEPIE INTERNETOWYM
- Uważnie czytaj wystawione oferty. Przed zakupem należy dokładnie zapoznać się z opisem oferty oraz regulaminem sklepu.
- Sprawdź czy na stronie podane są dane sprzedawcy (nazwa, adres siedziby, REGON/NIP). Dochodzenie ewentualnych roszczeń może być utrudnione w przypadku sprzedawców, którzy nie mają swojej siedziby na terenie Unii Europejskiej.
- Przedsiębiorca wystawiający ofertę sprzedaży nie zawsze jest sprzedawcą. Coraz częściej możemy spotkać oferty, w których np. sprzedawcą jest przedsiębiorca z krajów azjatyckich, a podmiot wystawiający ofertę jest pośrednikiem sprzedaży.
- Bądź ostrożny na oferty z markowymi produktami w bardzo niskich cenach.
- Przed zakupem sprawdź na niezależnych portalach opinie/komentarze na temat sprzedawcy (od jak dawna działa sprzedawca, jakie ma opinie oraz kiedy zostały dodane). Niektórzy sprzedawcy usuwają z własnej strony niekorzystne komentarze.
- Jeśli robisz zakupy na portalu pierwszy raz, wybierz raczej opcję zapłaty przy odbiorze.
- Uważaj na fałszywe strony do płatności, zawsze sprawdzaj adres i certyfikat.
Ważne:
- Masz prawo zwrócić zakupiony towar bez podania przyczyny w terminie 14 dni kalendarzowych od momentu jego otrzymania. Aby odstąpić od umowy zawartej na odległość (np. przez Internet) musisz wysłać do sprzedawcy oświadczenie o odstąpieniu od umowy (najbezpieczniej zrobić to w formie pisemnej za zwrotnym potwierdzeniem odbioru), a następnie odesłać towar w terminie 14 dni od dnia odstąpienia od umowy.
- Sprzedawca ma obowiązek zwrócić ci wszystkie dokonane płatności. Oprócz równowartości ceny towaru sprzedawca powinien zwrócić konsumentowi koszty doręczenia mu zamówionego towaru – do wysokości odpowiadającej najtańszej opcji przesyłki dostępnej w danej ofercie. Jeżeli klient wybierze droższy środek transportu, nie otrzyma zwrotu różnicy między wartością wybranej dostawy a najtańszym sposobem transportu.
- Konsument pokrywa wszystkie bezpośrednie koszty zwrotu rzeczy (np. koszty opakowania, zabezpieczenia, nadania), chyba że przedsiębiorca zgodził się je ponieść lub nie poinformował kupującego o konieczności ich poniesienia. Konsument jest odpowiedzialny wobec sprzedawcy za zmniejszenie wartości rzeczy w związku z korzystaniem z niej w nieodpowiedni sposób.
- Jeśli zakupiony towar ma wadę masz prawo do reklamacji. Zgodnie z obowiązującymi przepisami reklamacja z tytułu rękojmi do sprzedawcy przysługuje w ciągu dwóch lat od daty wydania towaru.
ZAKUPY W SKLEPIE STACJONARNYM
Święta to zwykle czas „zakupowej gorączki”, wielu z pozoru atrakcyjnych promocji, a także nieprzemyślanych decyzji podejmowanych pod presją czasu. Wiele osób jest błędnie przekonanych, że sklep ma obowiązek przyjąć nietrafiony prezent. Jeśli towar został zakupiony w sklepie stacjonarnym, możliwość zwrotu zależy od dobrej woli sprzedawcy i to on określa warunki np. sprzedawca może zwrócić nam pieniądze, zaproponować wybór innego towaru z asortymentu sklepu lub odmówić przyjęcia zwracanego towaru.
Pamiętajmy, że towar zakupiony w promocji również możemy reklamować (poza wadą z powodu której obniżono jego cenę). Jeżeli konsument składa reklamację na podstawie rękojmi, podmiotem odpowiedzialnym za powstałe wady jest sprzedawca – i to do niego należy skierować pismo reklamacyjne. Jego dane znajdują się m.in. na paragonie fiskalnym, który kupujący powinien co do zasady otrzymać wraz z towarem.
Rękojmia jest ustawowo uregulowanym sposobem dochodzenia roszczeń. Przedsiębiorca nie może w żaden sposób odmówić przyjęcia reklamacji, jeżeli nie wynika to wprost z przepisów.
Powiatowy Rzecznik Konsumentów w Świdwinie