Od dłuższego czasu ze względów sanitarno-epidemiologicznych nie mogą odbywać się pokazy handlowe. Nieuczciwi sprzedawcy zmienili więc profil działalności i w chwili obecnej prowadzą sprzedaż telefoniczną. Podczas rozmowy przedsiębiorca proponuje sprzedaż różnych towarów (garnków, materacy, zestawów AGD). Warto podkreślić, że towary nie są warte swojej ceny (np. jeden garnek potrafi kosztować 2 500 złotych !). Na powyższy proceder zazwyczaj narażone są osoby starsze, które szczególnie teraz spragnione są kontaktów z innymi osobami i niechętnie rozłączają rozmowę, jeśli po drugiej stronie słuchawki znajduje się miła osoba. Dodatkowo w okresie przedświątecznym potencjalni klienci mogą być bardziej otwarci na różne oferty, by kupić prezenty.
Powiatowy Rzecznik Konsumentów apeluje o zachowanie ostrożności podczas rozmów telefonicznych z osobami, które oferują nam do sprzedaży różne towary lub usługi. Odebrane połączenie najlepiej zakończyć informując, że nie wyrażamy zgody na rozmowę i żądamy usunięcia naszego numeru z bazy danych. W przypadku zawarcia umowy pamiętajmy, że zgodnie z art. 27 ustawy z dnia 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta – przysługuje nam prawo odstąpienia od zawartej umowy bez podania przyczyny, w terminie 14 dni kalendarzowych od dnia otrzymania towaru lub w przypadku usług od dnia zawarcia umowy. Oświadczenie o odstąpieniu od umowy dla celów dowodowych należy sporządzić w formie pisemnej. Tu liczy się czas ! Po upływie ustawowego terminu na odstąpienie od umowy – umowa uważana jest za skutecznie zawartą.
Kontakt do Powiatowego Rzecznika Konsumentów w Świdwinie : https://powiatswidwinski.pl/index.php/pl/rzecznik-konsumentow/kontakt-do-rzecznika
Katarzyna Piskorz
Powiatowy Rzecznik Konsumentów w Świdwinie