Jak zmotywować młodzież do nauki i uczynić lekcje atrakcyjnymi dla nich? Oto pomysły nauczycieli i uczniów z Zespołu Szkół im. W. Broniewskiego w Świdwinie
- Inspirujące spotkania z ciekawymi ludźmi.
Osoby, które goszczą na naszych lekcjach dzielą się ciekawymi historiami. We wrześniu uczniowie rozmawiali nt. problemów współczesnego świata i uczestniczyli w spotkaniu
z wolontariuszką – Moniką Czajką (nauczycielką historii i muzyki w LO), która 3.10. opowiedziała o swoim doświadczeniu zdobytym w obozie Moria dla uchodźców.
Natomiast historię miasta, jego budynków, ulic, ludzi przybliżył Zbigniew Czajkowski – Honorowy Obywatel Miasta Świdwina. Podczas spotkania 19.11. autor książek "O moim Świdwinie" oraz "Jeszcze raz o moim Świdwinie" przedstawił młodzieży wiele ciekawostek, zdjęć, dzięki czemu można było porównać miasto, w którym żyjemy z tym sprzed lat.
Kolejne pasjonat historii zawitał do nas tuż przed obchodami 103. rocznicy odzyskania przez Polskę niepodległości. Gościem był reżyser filmu „Obłoki śmierci – Bolimów 1915” Ireneusz Skruczaj. Uczestnicy projekcji fabularyzowanego dokumentu poznali „z pierwszej ręki” historię powstawania filmu, mogli z nim porozmawiać o wszystkim, co ich nurtowało, przedstawić swoje refleksje po seansie. Niewątpliwie wszystkie spotkania, które otwierają młodych ludzi na świat współczesny i przeszłość, są cenną lekcją.
- Zajęcia w ośrodkach badawczych.
Wiele klas uczestniczyło już w zajęciach w Centrum Nauki Cordis w Świdwinie. Ta placówką popularyzuje naukę, korzystając z nowoczesnych technologii informacyjno-
-komunikacyjnych. Dzięki temu lekcje z zakresu biologii, chemii, fizyki, informatyki są naprawdę atrakcyjne. Możliwość przeprowadzenia różnorodnych eksperymentów w tym ośrodku motywuje uczniów do podejmowania badań.
Licealiści odkryli też inny ciekawy ośrodek, w którym mogą rozwijać swoje zainteresowania. W piątek 29.10. grupa uczniów pojechała wraz z nauczycielami do Torunia, aby tam po spacerze w Ogrodzie Zoobotanicznym wziąć udział w zajęciach laboratoryjnych prowadzonych przez Centrum Chemii w Małej Skali. Warsztaty chemiczne prowadzone przez tę placówkę okazały się dla wszystkich strzałem w dziesiątkę i z pewnością nie będzie to jedyny wyjazd do tej instytucji. Zajęcia były ciekawe, wszyscy mieli wyznaczone swoje miejsce pracy a eksperymenty intrygowały naszych chemików.
3. Korzystanie nowych technologii.
W nauce przydają się – oprócz podręczników i zeszytów – także nowe technologie. Zespół Szkół im. W. Broniewskiego w Świdwinie posiada dwa monitory interaktywne i w ramach projektu rozwijania szkolnej infrastruktury oraz kompetencji uczniów i nauczycieli w zakresie TIK – "Aktywna Tablica" uczniowie mogą pracować na zasobach internetowych. Nie jest to dla nich trudne, właściwie posługują się nimi intuicyjnie. Z pewnością bogactwo materiałów
i różnorodność funkcji tego sprzętu może uczynić naukę ciekawszą.
- Lekcje wśród książek.
Lekcje humanistyczne można poprowadzić także w bibliotece, gdzie zawsze młody czytelnik jest mile widziany. Przy okazji w Świdwińskim Ośrodku Kultury uczniowie oglądają aktualną wystawę prac plastycznych, zwiedzają sale zamkowe i przy okazji chętnie robią sesje zdjęciowe na tle rycerskich „akcesoriów”. Miecze, kolczugi, rękawice, o których czytają w kronikach czy eposach rycerskich na lekcjach języka polskiego czy historii nie są już dla nich czymś enigmatycznym.
- Inscenizacje lektur.
Kiedy tekst literacki poruszy młodych odbiorców, chętniej o nim dyskutują, ale niekiedy wymiana zdań nie wystarcza. Rodzi się wtedy pomysł, aby zainscenizować te najciekawsze wg nich sceny. Musi powstać scenariusz, trzeba stworzyć kostiumy, przygotować scenografię, zrobić próby. Jeśli jednak to wszystko jest inicjatywą uczniów zafascynowanych lekturą, to korzyści jest wiele. Przecież to nauka pisania, adaptacji tekstu, organizacji czasu, przygotowania do występu publicznego. Dla wszystkich te fragmenty książki zostaną
w pamięci na długo. A realizatorzy takich inicjatyw mogą się przekonać, jak smakuje sukces.
Jeszcze innym pomysłem jest wyjazd do teatru i skonfrontowanie znanej uczniom lektury ze współczesną jej adaptacją. Taką możliwość mieli uczniowie, którzy uczestniczyli
w październikowych wyjazdach do szczecińskich teatrów, aby zobaczyć m.in. „Lalkę”.
Informację przygotowała
Katarzyna Felińska