Rzecznik Konsumentów otrzymał od mieszkańca powiatu świdwińskiego informację o zorganizowanym w dniu 19 sierpnia 2022 r. pokazie handlowym na terenie miasta Świdwina. Przedsiębiorca kontaktował się telefonicznie z wybranymi osobami zapraszając po odbiór nagrody tj. nowego laptopa. Na miejscu okazało się, że obietnica otrzymania nagrody była tylko pretekstem - prawdziwym celem spotkania był zorganizowany przez przedsiębiorcę pokaz handlowy.
Przedsiębiorcy zapraszają na organizowane pokazy najczęściej osoby starsze. Potencjalni klienci kuszeni są otrzymywaniem darmowych prezentów – wystarczy tylko przyjść na spotkanie. Może się jednak okazać, że wyjdziemy ze spotkania z zakupionym za kilka tysięcy złotych towarem, który dodatkowo oferowany był w systemie ratalnym (pojawią się więc kolejne koszty związane z udzieleniem kredytu konsumenckiego).
Jeśli otrzymasz telefon z informacją o wygranej nagrodzie powinna włączyć ci się lampka ostrzegawcza - jak mogłeś wygrać, skoro nie brałeś udziału w żadnym konkursie ? Rzecznik Konsumentów apeluje o rozwagę i ostrożność! Na organizowane pokazy najlepiej nie chodzić. Należy pamiętać, aby nie podawać swoich danych (imienia, nazwiska, adresu zamieszkania, numeru PESEL) osobie, która zaprasza nas na pokaz (np. podczas rozmowy telefonicznej). Nie należy również podpisywać żadnych dokumentów bez wcześniejszego zapoznania się z ich treścią. Jeśli coś jest dla nas niezrozumiałe bądź mamy wątpliwości – NIE PODPISUJMY ŻADNYCH DOKUMENTÓW !!!
W przypadku, gdy doszło do zawarcia umowy należy pamiętać, że sprzedawca musi zostawić nam drugi egzemplarz wszystkich dokumentów dotyczących transakcji (umowę, regulamin, cennik, wzór odstąpienia od umowy). Zgodnie z art. 27 ustawy z dnia 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta – konsument, który zawarł umowę na odległość lub poza lokalem przedsiębiorstwa, może w terminie 14 dni odstąpić od niej bez podawania przyczyny. Oświadczenie należy sporządzić w 2 egzemplarzach – pierwszy egzemplarz należy wysłać listem poleconym za zwrotnym potwierdzeniem odbioru do sprzedawcy, drugi zatrzymać dla siebie. W razie odstąpienia umowę uważa się za niezawartą (jest ona także skuteczna wobec umowy kredytu, jeśli zakup towaru nastąpił w systemie ratalnym). Konsument zobowiązany jest odesłać towar (na własny koszt), w terminie 14 dni od dnia, w którym złożył oświadczenie o odstąpieniu od umowy. Jeśli konsument nie odstąpi od umowy, w terminie 14 dni od dnia jej zawarcia – umowa uważana jest za skutecznie zawartą.
Pomoc w sporządzeniu oświadczenia dot. odstąpienia od umowy zawartej poza lokalem przedsiębiorstwa, można uzyskać we WTORKI lub CZWARTKI w godz. 7:15 – 15:15, u Powiatowego Rzecznika Konsumentów w Świdwinie ul. Mieszka I 16, 78-300 Świdwin.