Do Powiatowego Rzecznika Konsumentów w Świdwinie zgłosiła się konsumentka, która zawarła w swoim domu podczas nieumówionej wizyty przedstawiciela handlowego umowę sprzedaży na zakup zestawu AGD o wartości 8.400 złotych. Po kilku dniach konsumentka rozmyśliła się z ww. zakupu i chciała odstąpić od umowy - w tym celu zadzwoniła do sprzedawcy informując, że chce zwrócić zakupione produkty. Sprzedawca oświadczył, że w tego typu transakcjach nie przysługuje jej prawo do odstąpienia od umowy, a przedmiotową umowę należy uznać za skutecznie zawartą. Po kilku dniach od rozmowy ze sprzedawcą, konsumentka postanowiła wysłać do niego pisemne oświadczenie o odstąpieniu od umowy wypełniając w tym celu stosowny formularz. Sprzedawca po otrzymaniu pisma poinformował, że konsumentka nie odstąpiła od umowy w ustawowym 14-dniowym terminie (spóźniła się jeden dzień) i złożone oświadczenie należy uznać za bezskuteczne. Na dodatek po kilkunastu dniach od zawarcia umowy sprzedaży, konsumentka otrzymała z banku informację dot. planu spłaty kredytu konsumenckiego na zakup zestawu AGD. Całkowita kwota do zapłaty wyniosła 12.484,85 złotych.
W powyższej sprawie Powiatowy Rzecznik Konsumentów udzielił niezwłocznej pomocy, która najpierw polegała na:
- sporządzeniu projektu pisma tj. „oświadczenia o odstąpieniu od umowy zawartej poza lokalem przedsiębiorstwa” z uwagi, iż pierwsze oświadczenie konsumentki nie zostało przez nią właściwie sporządzone, co czyniło je bezskutecznym, a następnie
- wystąpieniu z interwencją do przedsiębiorcy (zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa konsumentka miała 30 dni na odstąpienie od umowy, a nie jak wskazał sprzedawca 14 dni).
Na skutek interwencji Rzecznika, przedsiębiorca uznał złożone przez konsumentkę oświadczenie o odstąpieniu od umowy. Tym samym konsumentka nie ma również żadnych zobowiązań wobec banku i nie musi spłacać kredytu w wysokości 12.484,85 złotych.
Konsumencie PAMIĘTAJ!
1 stycznia 2023 r. zmieniły się niektóre przepisy w zakresie ochrony praw konsumentów.
Jeżeli konsument:
- zawarł umowę poza lokalem przedsiębiorstwa podczas nieumówionej wizyty przedsiębiorcy w miejscu zamieszkania lub zwykłego pobytu konsumenta albo wycieczki – termin na odstąpienie od umowy wynosi 30 dni od dnia jej zawarcia.
- w przypadku pokazów handlowych, w tym pokazów, które zostały zorganizowane w miejscu zamieszkania konsumenta na jego wyraźne zaproszenie - nadal obowiązuje 14-dniowy termin na odstąpienie od umowy. Ciężar dowodu przedstawienia wyraźnego zaproszenia przez konsumenta spoczywa na przedsiębiorcy.
Aby skutecznie odstąpić od umowy należy przesłać do sprzedawcy oświadczenie o odstąpieniu od umowy zawartej poza lokalem przedsiębiorstwa. Dla celów dowodowych najbezpieczniej zrobić to w formie PISEMNEJ np. wysłać stosowne oświadczenie listem poleconym za zwrotnym potwierdzeniem odbioru. Kopię pisma wraz z potwierdzeniem jego nadania należy zachować dla siebie. Konsument ma także obowiązek odesłać zakupiony towar do sprzedawcy, w terminie 14 dni od dnia odstąpienia od umowy (w niektórych sytuacjach to na przedsiębiorcy spoczywa odbiór towaru).
WAŻNE ! Jeśli umowa została zawarta podczas pokazu, wycieczki lub nieumówionej wizyty u konsumenta – przedsiębiorca ma zakaz przyjmowania płatności przed upływem terminu na odstąpienie od umowy.
Potrzebujesz pomocy w sporządzeniu oświadczenia o odstąpieniu od umowy zawartej na odległość lub poza lokalem przedsiębiorstwa lub porady prawnej ? Jeśli jesteś mieszkańcem powiatu świdwińskiego skontaktuj się z Powiatowym Rzecznikiem Konsumentów w Świdwinie:
- osobiście we WTORKI i CZWARTKI, w godz. 7:15-15:15 w siedzibie Starostwa Powiatowego w Świdwinie ul. Mieszka I 16, 78-300 Świdwin, I PIĘTRO, pokój nr 17,
- telefonicznie we WTORKI i CZWARTKI pod nr tel. 94 36 50 322,
- za pomocą poczty elektronicznej: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
PAMIĘTAJ, TU LICZY SIĘ CZAS !
Powiatowy Rzecznik Konsumentów
Katarzyna Piskorz