Z dniem 1 lipca 2023 r. weszła w życie nowelizacja Kodeksu postępowania cywilnego, która zakłada korzystne zmiany dla konsumentów:
- wprowadzono nowy rozdział w zakresie spraw o roszczenia konsumenta przeciwko przedsiębiorcy, który w praktyce ma ułatwić konsumentom dochodzenia swoich praw na drodze sądowej
- właściwym sądem dla rozstrzygnięcia sporu, którego stroną jest konsument jest sąd miejsca zamieszkania konsumenta,
- konsument może wystąpić z powództwem nawet, gdy przedsiębiorca zaprzestał prowadzenia działalności gospodarczej,
- przedsiębiorca będący powodem jest obowiązany powołać wszystkie twierdzenia i dowody w pozwie, a będący pozwanym - w odpowiedzi na pozew, w terminie nie krótszym niż 2 tygodnie (konsumentów to ograniczenie nie obowiązuje),
- jeżeli przedsiębiorca przed wytoczeniem powództwa zaniechał próby dobrowolnego rozwiązania sporu, uchylił się od udziału w niej lub uczestniczył w złej wierze i przez to przyczynił się do zbędnego wytoczenia powództwa lub wadliwego określenia przedmiotu sprawy – niezależnie od wyniku sprawy sąd może obciążyć przedsiębiorcę kosztami procesu w całości lub części, a w uzasadnionych przypadkach nawet je podwyższyć, jednak nie więcej niż dwukrotnie,
- 2. wprowadzono „pełnomocnictwo do doręczeń” – to czynność procesowa polegająca na odbiorze korespondencji sądowej ze skutkiem doręczenia stronie. Pełnomocnictwo to można udzielić każdej osobie fizycznej, a nie tylko profesjonalnemu pełnomocnikowi.
Nowe zasady będą miały zastosowanie do spraw, które wpłyną do sądu już po wejściu w życie nowelizacji.
Powiatowy Rzecznik Konsumentów
Katarzyna Piskorz